Do tej pory praca zdalna była dodatkiem do pracy biurowej. Na ogół była po prostu formą zachęty dla pracownika. Obecnie z powodu wciąż trwającej pandemii wielu z nas odesłano na tzw. home office. Ale nie wszyscy umieją poradzić sobie z tym systemem pracy. Rozwiązaniem jest dobra organizacja. Jak wobec tego zaplanować sobie pracę w domowych warunkach?
W związku z aktualnym stanem epidemiologicznym, wiele korporacji zdecydowało się przejść na systemem home office. Dla odsetka osób, które nie miały uprzednio doświadczenia z takim trybem pracy, efektywna organizacja czasu wydaje się nie lada problemem, ponieważ wymusza zastosowanie paru nowych zasad.
Jak stworzyć funkcjonalne miejsce do pracy w domu?
W pierwszej kolejności należy zorganizować sobie wygodne miejsce do pracy. Idealnym rozwiązaniem jest gabinet przeznaczony tylko do niej. Jednak nie w każdym mieszkaniu jest to wykonalne. Czasami mamy tylko kilka metrów kwadratowych miejsca na ustawienie stolika czy biurka i to też się sprawdzi. Istotne jest natomiast to, aby strefa pracy była odseparowana od strefy osobistej. Koniecznie należy także zadbać o oświetlenie, aby w miarę możliwości było naturalne.
Jak niewielkim kosztem zorganizować miejsce do pracy? Jeśli nie masz na wyposażeniu mieszkania wygodnego biurka czy fotela to radzimy zdecydować się na jego zakup od znajomych bądź przejrzeć regionalne ogłoszenia o sprzedaży na Facebooku.
Odpowiednie planowanie dnia pracy
Podczas pracy w domu kluczowa jest dyscyplina oraz zaangażowanie w realizowaniu obowiązków. Starajmy zachowywać się tak, jak w czasie pracy w firmie. W przypadku, gdy nasze godziny pracy nie są z góry ustalone, to polecamy wybrać te, w których pracujemy najwydajniej. Warto mieć na uwadze, żeby w czasie pracy nie planować domowych obowiązków. Dobrą metodą na skupienie się na pracy jest zastosowanie metody Pomodoro, która polega 25 minutowych cyklach pracy z 5 minutową odstępem między kolejnymi czynnościami czy zablokowanie notyfikacji z portali społecznościowych.
Home office a dress code
Dzień przesiedziany w piżamie pomimo, że zdaje się być fajnym pomysłem, może źle oddziaływać na naszą produktywność. Domowy ubiór może być na tyle komfortowy, że będzie powodować rozleniwienie. Aby do tego nie doprowadzić warto zadbać o swój ubiór, zwłaszcza jeśli w godzinach pracy prowadzone są konsultacje na videochacie. Poczujemy się wtedy pewniej.
Utrzymanie relacji z kolegami z pracy
W przypadku przejścia na zmiany pracy na system zdalny znikają ceremoniały biurowe jak poranne rozmowa przy herbacie, wspólny dojazd do biura bądź wyjście na obiad. Do utrzymania dobrych stosunków ze współpracownikami warto wykorzystać popularnych komunikatorów np. Slack. W razie konieczności omówienia czegoś jednocześnie z dużą grupą pracowników, wygodniejsze będzie spotkanie online przez Zoom, Skype czy Google Meet. Gdy czujemy potrzebę rozmowy, nie bójmy się poruszyć z przyjaciółmi z pracy także tematów osobistych. W home office niezmiernie ważne jest utrzymanie należytego komfortu mentalnego, zwłaszcza kiedy nieczęsto widujemy się z innymi znajomymi.