Badania rynku oraz badania marketingowe

Premiera nowych produktów na rynku zawsze związane jest ze sporym niebezpieczeństwem. Prawdopodobne jest bowiem, że odbiorcy nie będą nimi zaciekawieni, natomiast to dla przedsiębiorcy generuje zwykle duże straty. Jak ich się ustrzec? Jak się dowiadujemy, wyjście z takich trudności nie będzie niewykonalne – przed podjęciem ważnych wyborów dobrze zamówić przeprowadzenie badań rynku. To element badań marketingowych, jednak wiadomości, które nam dadzą, mogą zostać wykorzystane także do mniej skomplikowanych analiz. Jak więc przebiegają badania rynku? Jakiego typu danych są źródłem? Jakie firmy muszą zdecydować się na ich wykonanie?

Zasady badań rynku

Badania rynku umożliwiają poznanie oczekiwań odbiorców, zmian na rynku, kroków konkurencyjnych firm oraz przewidzenie rozmaitych mód. By zdobyć potrzebne dane, analitycy przeprowadzają szereg analiz. Poszczególne dotyczą potrzeb klientów, pozostałe – mediów, technik promocji i opinii konkretnej marki. Analitycy zajmujący się badaniami rynku zrzeszają się w odpowiednich stowarzyszeniach – na przykład ESOMAR, a ich metody są określone przez normy ISO 9000.

Dla których przedsiębiorstw istotne są badania rynku?

Badania rynku okazują się ważne zwłaszcza dla największych przedsiębiorstw – to one są narażone na największe straty. Naprawdę często decydują się na nie marki funkcjonujące w takich branżach jak programowanie, telekomunikacja czy koncerny państwowe. Sporym zainteresowaniem cieszą się również w gronie kierowników dużych koncernów spożywczych. Nie znaczy to jednak, że badania rynku kierowane są wyłącznie do dużych korporacji. Dane, jakie dzięki nim uzyskamy na pewno okażą się bowiem przydatne także do planowania kolejnych przedsięwzięć przez średnie przedsiębiorstwa.