Żeby odbiorca odkrył twoją działalność musisz nie tylko mieć firmową stronę internetową, lecz również postarać się o jej pojawianie się w wynikach wyszukiwania. Do tego kluczowa jest zawartość strony i to czy regularnie publikowane są na niej kolejne fachowe i przydatne dla klienta artykuły. Jednak nie wolno także lekceważyć tzw. link buildingu, czyli pozyskiwania linków zewnętrznych wiodących do strony. Jednym ze sposobów na link building jest wykorzystanie PBN – prywatnej sieci portali.
Private blog network – użyteczne jako komponent wieloaspektowej strategii reklamowej
PBNy są prywatne, ponieważ są tworzone a następnie administrowane przez jeden podmiot (przeważnie przez agencję SEO bądź większą agencję marketingową), który dba o jakość dostępnych tam treści. PBNy są zwykle używane jako jeden z elementów szerszej strategii reklamowej, co trzeba silnie podkreślić, bowiem najlepsze efekty ich użycia widać w odniesieniu do stron, które są prawidłowo zoptymalizowane pod kątem technicznym oraz contentu. Prywatne sieci blogów nie tylko pozwalają na utworzenie dużej liczby linków przychodzących do witryny, ale też na ich urozmaicenie, co jest pozytywnie postrzegane przez wyszukiwarki. Za mankament PBNów można uznać tylko to, że ich wykonanie sporo kosztuje, a później należy przeznaczać mnóstwo czasu na zachowanie ich w odpowiedniej jakości.
Wizytówki NAP oraz artykuły z canonicalem, czyli jak korzystać z możliwości PBN
PBNy doskonale zdadzą egzamin w pozycjonowaniu lokalnym, ponieważ można przy ich użyciu publikować tematyczne artykuły sponsorowane będące wizytówką NAP. Co to jest NAP? To praktycznie każda publikacja w sieci, gdzie widoczne są istotne dane kontaktowe firmy – jej adres stacjonarny, adres e-mail czy telefon i pełna nazwa. Przykładowo, NAP-em jest wizytówka GMF, ale jest nim także profil w internetowym rejestrze firm, profil na portalu społecznościowym lub artykuł, w którym umieszczono firmowe informacje teleadresowe.
Druga skuteczna metoda korzystania z potencjału PBNów to artykuły z canonicalem. To republikacja ciekawych artykułów z podaniem odnośnika do oryginalnej treści oznaczonego jako tag “rel=canonical”. W takiej sytuacji algorytmy wyszukiwarek zazwyczaj oceniają wyżej jakość oryginalnego artykułu, bowiem napotykanie linków do niego na różnych witrynach zewnętrznych rozumieją jako dowód, że pod danym adresem kanonicznym znajdują się warte uwagi, użyteczne teksy. Publikacje z canonicalem są najskuteczniejsze przy tekstach z sektora YMYL, gdzie liczy się zdobycie wysokiego autorytetu, innymi słowy tych związanych przede wszystkim z finansami, zdrowiem czy doradztwem prawnym, aktualnymi informacjami.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO