Nawierzchnia na ścieżkach rowerowych

W naszym kraju buduje się bardzo dużo ścieżek rowerowych, jednak i tak nie dorównujemy w tym zakresie państwom Europy Zachodniej. Sprawdźmy z jakich surowców powinny być zbudowane ścieżki rowerowe, aby były w 100 procentach bezpieczne dla osób z nich korzystających.

Jak muszą wyglądać trwałe ścieżki rowerowe

Prawidłowo wykonana ścieżka musi być osobnym szlakiem, po którym jeżdżą rowerzyści, oznaczonym tabliczką C-13. W Polsce zazwyczaj zbudowana jest z tzw. polbruku, co może być groźne, bo taka konstrukcja powoduje większe zagrożenie upadkiem. Znacznie bardziej wygodne jest stabilne podłoże epoksydowe. Trzeba także pamiętać, że ścieżki rowerowe są niesamowicie często uczęszczane, zmagają się z ogromnym nasileniem jednośladów. Wytrzymałość na czynniki mechaniczne oraz negatywne warunki pogodowe, takie jak: ekstremalna temperatura, mróz, intensywny deszcz, grad, zamarzanie, są najistotniejszym elementem podczas wybierania budulca ścieżki.

Ścieżki rowerowe – najistotniejsze jest bezpieczeństwo

Warstwa antypoślizgowa, którą pomalowane są nowoczesne ścieżki rowerowe, eliminuje groźne sytuacje i znacznie rzutuje na bezpieczeństwo rowerzystów. Używana jest na ogół na podłożu asfaltowym. Rozpowszechniona jest także wielobarwna warstwa drogowa, której parametry hydroizolacyjne znajdują szerokie zastosowanie. Ścieżki wyprodukowane z kostki brukowej w ogóle nie są tworzone w Stanach Zjednoczonych.